Thursday, July 22, 2010

PerISiaN kOMpuTER



PERISIAN KOMPUTER
Perisian (software) menyediakan arahan kepada perkakasan untuk melaksanakan kerja komputer.Perisian komputer, atau hanya perisian, ialah koleksi program-program komputer dan data berkaitan yang menyediakan arahan-arahan memberitahu sebuah komputer apa yang perlu dibuat. Tempoh telah dicipta untuk membandingkan untuk perkakasan terma lama (bermaksud alatan fizikal). Berbeza dengan perkakasan, perisian tidak ketara, bermaksud ia "tidak boleh disentuh".
Perisian juga kadang-kadang digunakan dalam rasa yang lebih sempit, bermaksud perisian aplikasi sahaja. Kadang-kadang tempoh termasuk data yang tidak secara tradisi pernah dikaitkan dengan komputer-komputer, seperti filem, pita-pita dan rekod-rekod.
Contoh-contoh perisian komputer termasuk :
Perisian aplikasi termasuk permohonan-permohonan pengguna akhir komputer-komputer seperti pemproses-pemproses perkataan atau permainan Video, dan perisian ERP untuk kumpulan-kumpulan pengguna-pengguna.
Perisian tengah mengawal dan koordinat-koordinat sistem-sistem pengagihan.
Bahasa-bahasa pemprograman mentakrifkan sintaksis dan sematics program-program komputer. Misalnya, banyak permohonan-permohonan perbankan matang menulis bahasa COBOL, pada asalnya palsu dalam 1959. Permohonan-permohonan lebih baru kerap ditulis dalam lebih bahasa-bahasa pemprograman moden.
Perisian sistem termasuk sistem pengendalian, yang memerintah sumber-sumber pengkomputeran. Hari ini aplikasi yang besar berlari pada mesin-mesin jauh seperti Websites dianggap menjadi perisian sistem, kerana antara muka pengguna akhir amnya adalah melalui antara muka pengguna Graphical (GUI).
Testware ialah perisian untuk pemeriksaan perkakasan atau satu pakej perisian.
Perisian tegar ialah perisian tahap rendah biasanya disimpan pada alat-alat ingatan yang secara elektrik boleh atur cara. Perisian tegar adalah diberi namanya kerana ia diperlakukan seperti perkakasan dan lari ("dilakukan") oleh perisian lain memprogram.
Shrinkware ialah nama lebih tua diberikan kepada pengguna membeli perisian, kerana ia sering dijual dalam reatail menyimpan dalam kotak shrinkwrapped.
Pemandu-pemandu peranti bahagian-bahagian kawalan komputer-komputer seperti pemacu-pemacu cakera, pencetak-pencetak, CD memandu, atau layar-layar komputer.
Alat-alat pengaturcaraan membantu menjalankan tugas-tugas pengkomputeran dalam sebarang kategori menyenaraikan di atas. Untuk pengaturcara-pengaturcara, ini mungkin alat-alat untuk penyahpepijatan, atau kejuruteraan songsang



Kesimpulan :
Sumbangan perkakasan-perkakasan utama dan perisian sampingan yang terdapat pada komputer kepada bidang pendidikan sememangnya tidak boleh dinafikan. Semakin canggih perkakasan dan perisian ini maka semakin tinggi kualiti yang mampu disumbangkan kepada bidang pendidikan. Selain memberikan penjimatan dari segi masa dan tenaga, ianya turut memartabatkan bidang pendidikan itu sendiri sekiranya setiap perkakasan utama mampu dan perisian diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.


















No comments:

Post a Comment